Barcelona- 20-22/10
De laatste ronde van het TCR Europe kampioenschap werd verreden op het
Formule 1 circuit van Barcelona. Een zeer technische baan, veel bochten
en hoge banden slijtage. Voor het weekend stond hij 10 punten achter
titel kandidaat Tom Coronel, en 15 punten voor op John Filippi. Met nog
95 punten te verdienen was er nog niks gewonnen en nog veel te verliezen.
De pre-season test op dit circuit was goed verlopen, maar Tom en John
waren ook zeer snel!
FP1 werd verreden op vrijdag ochtend om 9 uur. Ze waren dus als eerste de baan op,
en met de regenval van de nacht was het nog even gokken voor de afstelling en banden.
Met een safe setup ging Kobe de baan op. Meteen 2 nieuwe voorbanden erop voor de eerste
rondes op het circuit om te kunnen aanvallen en proberen de titel binnen te slepen!
Hij besloot om achter teamgenoot Tom Coronel te gaan om zijn lijnen te bekijken en
te zien waar hij sneller was en waar hij tijd verloor. Met een zeer snelle ronde
tijd wist Kobe naar P1 te gaan, en meer dan een halve seconde sneller te gaan dan
zijn 2 titel rivalen. Richting het einde van de sessie ging de Zweed Viktor
Andersson nog 0.036 seconde sneller.
FP2 was weer een zeer close! Na een long run op gebruikte banden om de setup te begrijpen voor de race, kwam iedereen in de laatste 10 minuten naar binnen voor nieuwe banden. De laatste push om de auto aan te voelen voor de super belangrijke kwalificatie zaterdag ochtend. Coronel ging naar P1 0.038 sneller dan Kobe op P3.
Na nog wat kleine setup aanpassingen, was het tijd voor de kwalificatie. De eerste 10 punten van het weekend worden hier verdeeld. Normaal zouden we in Q1 niet te hard pushen, en ervoor zorgen dat we in Q2 zouden zitten. Maar nu de 10 punten zo belangrijk zijn, ging de jonge piloot al meteen voluit in Q1 om zo perfect de limieten te weten voor Q2. Hij reed dan ook een kanon tijd! 1:48:820, meer dan een seconde sneller dan in FP2! Hij liet duidelijk merken dat hij klaar was voor dit weekend om te vechten voor de titel. Q1 sloot hij af op P1, meer dan 0.3 seconde sneller dan P2. Helaas kon hij in Q2 niet meer onder de 1:49:00 gaan en Coronel wel. Tom reed een 1:48:968 wat hem de pole opleverde en 10 extra punten in tegenstelling tot Kobe die er 7 kreeg. Dus 13 punten in te halen voor het kampioenschap te winnen!
FP2 was weer een zeer close! Na een long run op gebruikte banden om de setup te begrijpen voor de race, kwam iedereen in de laatste 10 minuten naar binnen voor nieuwe banden. De laatste push om de auto aan te voelen voor de super belangrijke kwalificatie zaterdag ochtend. Coronel ging naar P1 0.038 sneller dan Kobe op P3.
Na nog wat kleine setup aanpassingen, was het tijd voor de kwalificatie. De eerste 10 punten van het weekend worden hier verdeeld. Normaal zouden we in Q1 niet te hard pushen, en ervoor zorgen dat we in Q2 zouden zitten. Maar nu de 10 punten zo belangrijk zijn, ging de jonge piloot al meteen voluit in Q1 om zo perfect de limieten te weten voor Q2. Hij reed dan ook een kanon tijd! 1:48:820, meer dan een seconde sneller dan in FP2! Hij liet duidelijk merken dat hij klaar was voor dit weekend om te vechten voor de titel. Q1 sloot hij af op P1, meer dan 0.3 seconde sneller dan P2. Helaas kon hij in Q2 niet meer onder de 1:49:00 gaan en Coronel wel. Tom reed een 1:48:968 wat hem de pole opleverde en 10 extra punten in tegenstelling tot Kobe die er 7 kreeg. Dus 13 punten in te halen voor het kampioenschap te winnen!
Tijd voor race 1, de 3 titelkandidaten op de eerste 3 plaatsen. De 5 rode lampen gaan uit,
en de eerste meters van alle 3 de piloten zijn gelijk. Maar bij het 2de gedeelte van de
start kon Kobe echt meters goedmaken en zo als 1ste de 1ste bocht ingaan! Met Coronel vlak
achter hem aan en Filipi op P3. Mocht de race in de volgorde finishen loopt de jonge
Belg weer 5 punten in om zo op 8 punten te komen van de titel. Het doel was de race te
winnen en zoveel auto's tussen Kobe en Tom te krijgen. Daardoor ging Kobe hard in de
verdediging in de hoop dat Tom ingehaald zou worden door de piloten achter hem. Helaas
gebeurde dat niet en wist Kobe dat na 4 rondes de bandendegradatie het veel moeilijker zou
worden om in te halen. Hij koos er dus voor om een gaatje te slaan op Tom en dit gat te
blijven controleren gedurende de race. Geen onnodige risico's pakken en zorgen dat Tom
niet te dicht komt voor een aanval. Na 12 rondes vol spanning kwam hij als 1ste over de
finish met minder dan een seconde voorsprong op Tom! Dit zorgde ervoor dat het verschil
nog maar 8 punten was tussen hem en Tom. En als kers op de taart werd Kobe rookie kampioen
van 2023! Mega spannend dus voor de laatste race van het seizoen op zondag voor de
algemene titel!
Vanwege de reverse grid, stond Kobe op P9 en Tom op P10. Kobe moest een goede start maken zoals gedurende het hele seizoen en ervoor zorgen dat er 1 één auto tussen hem en de Nederlander zat. Dat was genoeg om de titel naar Leopoldsburg te halen. Helaas ging het mis… in de opwarmingsronde brak de aandrijfas op zijn Audi RS3 TCR LMS en moest hij dus de pits opzoeken alvorens de groene vlag werd gezwaaid. De race was over en Tom werd na een ijzersterk seizoen kampioen.
De teleurstelling is groot… maar Kobe kijkt heel trots terug op zijn eerste seizoen op het circuit! 6 overwinningen, meer dan het dubbel dan de rest, veel snelste rondes, en nog meer knappe prestaties. Helaas liet de techniek hem in de steek…
Vanwege de reverse grid, stond Kobe op P9 en Tom op P10. Kobe moest een goede start maken zoals gedurende het hele seizoen en ervoor zorgen dat er 1 één auto tussen hem en de Nederlander zat. Dat was genoeg om de titel naar Leopoldsburg te halen. Helaas ging het mis… in de opwarmingsronde brak de aandrijfas op zijn Audi RS3 TCR LMS en moest hij dus de pits opzoeken alvorens de groene vlag werd gezwaaid. De race was over en Tom werd na een ijzersterk seizoen kampioen.
De teleurstelling is groot… maar Kobe kijkt heel trots terug op zijn eerste seizoen op het circuit! 6 overwinningen, meer dan het dubbel dan de rest, veel snelste rondes, en nog meer knappe prestaties. Helaas liet de techniek hem in de steek…




Contact
Je kan ons bereiken op het telefoonnummer: +32 470 04 56 17 of mailtje sturen naar het volgende mailadres: kobe@kobepauwels.be