Barcelona- 20-22/10
De laatste ronde van het TCR Europe kampioenschap werd verreden op
het Formule 1 circuit van Barcelona. Een zeer technische baan,
veel bochten en hoge banden slijtage. Voor het weekend stond hij
10 punten achter titel kandidaat Tom Coronel, en 15 punten voor op
John Filippi. Met nog 95 punten te verdienen was er nog niks
gewonnen en nog veel te verliezen. De pre-season test op dit
circuit was goed verlopen, maar Tom en John waren ook zeer snel!
FP1 werd verreden op vrijdag ochtend om 9 uur. Ze waren dus als
eerste de baan op, en met de regenval van de nacht was het nog
even gokken voor de afstelling en banden. Met een safe setup ging
Kobe de baan op. Meteen 2 nieuwe voorbanden erop voor de eerste
rondes op het circuit om te kunnen aanvallen en proberen de titel
binnen te slepen! Hij besloot om achter teamgenoot Tom Coronel te
gaan om zijn lijnen te bekijken en te zien waar hij sneller was en
waar hij tijd verloor. Met een zeer snelle ronde tijd wist Kobe
naar P1 te gaan, en meer dan een halve seconde sneller te gaan dan
zijn 2 titel rivalen. Richting het einde van de sessie ging de
Zweed Viktor Andersson nog 0.036 seconde sneller.
FP2 was weer een zeer close! Na een long run op gebruikte banden om de setup te begrijpen voor de race, kwam iedereen in de laatste 10 minuten naar binnen voor nieuwe banden. De laatste push om de auto aan te voelen voor de super belangrijke kwalificatie zaterdag ochtend. Coronel ging naar P1 0.038 sneller dan Kobe op P3.
Na nog wat kleine setup aanpassingen, was het tijd voor de kwalificatie. De eerste 10 punten van het weekend worden hier verdeeld. Normaal zouden we in Q1 niet te hard pushen, en ervoor zorgen dat we in Q2 zouden zitten. Maar nu de 10 punten zo belangrijk zijn, ging de jonge piloot al meteen voluit in Q1 om zo perfect de limieten te weten voor Q2. Hij reed dan ook een kanon tijd! 1:48:820, meer dan een seconde sneller dan in FP2! Hij liet duidelijk merken dat hij klaar was voor dit weekend om te vechten voor de titel. Q1 sloot hij af op P1, meer dan 0.3 seconde sneller dan P2. Helaas kon hij in Q2 niet meer onder de 1:49:00 gaan en Coronel wel. Tom reed een 1:48:968 wat hem de pole opleverde en 10 extra punten in tegenstelling tot Kobe die er 7 kreeg. Dus 13 punten in te halen voor het kampioenschap te winnen!
FP2 was weer een zeer close! Na een long run op gebruikte banden om de setup te begrijpen voor de race, kwam iedereen in de laatste 10 minuten naar binnen voor nieuwe banden. De laatste push om de auto aan te voelen voor de super belangrijke kwalificatie zaterdag ochtend. Coronel ging naar P1 0.038 sneller dan Kobe op P3.
Na nog wat kleine setup aanpassingen, was het tijd voor de kwalificatie. De eerste 10 punten van het weekend worden hier verdeeld. Normaal zouden we in Q1 niet te hard pushen, en ervoor zorgen dat we in Q2 zouden zitten. Maar nu de 10 punten zo belangrijk zijn, ging de jonge piloot al meteen voluit in Q1 om zo perfect de limieten te weten voor Q2. Hij reed dan ook een kanon tijd! 1:48:820, meer dan een seconde sneller dan in FP2! Hij liet duidelijk merken dat hij klaar was voor dit weekend om te vechten voor de titel. Q1 sloot hij af op P1, meer dan 0.3 seconde sneller dan P2. Helaas kon hij in Q2 niet meer onder de 1:49:00 gaan en Coronel wel. Tom reed een 1:48:968 wat hem de pole opleverde en 10 extra punten in tegenstelling tot Kobe die er 7 kreeg. Dus 13 punten in te halen voor het kampioenschap te winnen!
Tijd voor race 1, de 3 titelkandidaten op de eerste 3 plaatsen. De
5 rode lampen gaan uit, en de eerste meters van alle 3 de piloten
zijn gelijk. Maar bij het 2de gedeelte van de start kon Kobe echt
meters goedmaken en zo als 1ste de 1ste bocht ingaan! Met Coronel
vlak achter hem aan en Filipi op P3. Mocht de race in de volgorde
finishen loopt de jonge Belg weer 5 punten in om zo op 8 punten te
komen van de titel. Het doel was de race te winnen en zoveel
auto's tussen Kobe en Tom te krijgen. Daardoor ging Kobe hard in
de verdediging in de hoop dat Tom ingehaald zou worden door de
piloten achter hem. Helaas gebeurde dat niet en wist Kobe dat na 4
rondes de bandendegradatie het veel moeilijker zou worden om in te
halen. Hij koos er dus voor om een gaatje te slaan op Tom en dit
gat te blijven controleren gedurende de race. Geen onnodige
risico's pakken en zorgen dat Tom niet te dicht komt voor een
aanval. Na 12 rondes vol spanning kwam hij als 1ste over de finish
met minder dan een seconde voorsprong op Tom! Dit zorgde ervoor
dat het verschil nog maar 8 punten was tussen hem en Tom. En als
kers op de taart werd Kobe rookie kampioen van 2023! Mega spannend
dus voor de laatste race van het seizoen op zondag voor de
algemene titel!
Vanwege de reverse grid, stond Kobe op P9 en Tom op P10. Kobe moest een goede start maken zoals gedurende het hele seizoen en ervoor zorgen dat er 1 één auto tussen hem en de Nederlander zat. Dat was genoeg om de titel naar Leopoldsburg te halen. Helaas ging het mis… in de opwarmingsronde brak de aandrijfas op zijn Audi RS3 TCR LMS en moest hij dus de pits opzoeken alvorens de groene vlag werd gezwaaid. De race was over en Tom werd na een ijzersterk seizoen kampioen.
De teleurstelling is groot… maar Kobe kijkt heel trots terug op zijn eerste seizoen op het circuit! 6 overwinningen, meer dan het dubbel dan de rest, veel snelste rondes, en nog meer knappe prestaties. Helaas liet de techniek hem in de steek…
Vanwege de reverse grid, stond Kobe op P9 en Tom op P10. Kobe moest een goede start maken zoals gedurende het hele seizoen en ervoor zorgen dat er 1 één auto tussen hem en de Nederlander zat. Dat was genoeg om de titel naar Leopoldsburg te halen. Helaas ging het mis… in de opwarmingsronde brak de aandrijfas op zijn Audi RS3 TCR LMS en moest hij dus de pits opzoeken alvorens de groene vlag werd gezwaaid. De race was over en Tom werd na een ijzersterk seizoen kampioen.
De teleurstelling is groot… maar Kobe kijkt heel trots terug op zijn eerste seizoen op het circuit! 6 overwinningen, meer dan het dubbel dan de rest, veel snelste rondes, en nog meer knappe prestaties. Helaas liet de techniek hem in de steek…




Contact
Je kan ons bereiken op het telefoonnummer: +32 470 04 56 17 of mailtje sturen naar het volgende mailadres: kobe@kobepauwels.be